24 november 2021

Een betere weerstand in het verkoudheidsseizoen

Het verkoudheidsseizoen is officieel aangebroken. De één na de ander die je spreekt is verkouden. Grote kans dat je zelf momenteel ook niet helemaal top fit bent. In deze periode van het jaar kunnen we daarom wel een betere weerstand gebruiken. Hoe je dat doet? Goed nieuws: met de meeste tips kun je vandaag al beginnen!

1. Slapen als een roos

Dat slaap belangrijk is weten we tegenwoordig wel, maar doen we er genoeg aan om te zorgen dat we onze benodigde slaap krijgen? Meestal niet. Naast een betere concentratie, het verwerken van je dag en een betere spijsvertering zorgt goed slapen ook voor een betere immuniteit tegen ziekteverwerkers.

Tip: Heb je moeite om goed te slapen? Extra magnesium kan je helpen te ontspannen en tot rust te komen zodat je beter in slaap kan vallen.

2. Ga sporten, maar niet te intensief

Uit verschillende onderzoeken komt naar voren dat gemiddeld intensieve sporten (krachttraining, hardlopen, balsporten) een positieve invloed hebben op het immuunsysteem. Bij zowel duur- als krachtsporten komen er hormonen en stoffen (cytokinen, groeifactoren en macrofagen) vrij die door de bloedbaan naar de spiervezel getransporteerd worden. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat deze hormonen een extra rol kunnen vervullen bij het versterken van het immuunsysteem.

Let op dat je niet te intensief gaat sporten (voor een te lange periode). Dit kan tot gevolgen hebben dat je lichaam teveel cortisol (stresshormonen) aanmaakt. Deze stresshormonen hebben een negatieve invloed op het immuunsysteem.

3. Vitamine C, vitamine D en zink

Het kan helpen om een extra aanvulling te nemen op je dagelijkse voeding, zoals vitamine C, D en zink. Deze vitamines ondersteunen het immuunsysteem en zorgen mede voor een goede weerstand.

4. No stress zone

Stress heeft positieve, maar vooral ook negatieve effecten. Het gevolg van stress is dat je lichaam in fight or flight modus schiet. Dit betekent dat je lichaam het voor de rest niet heel belangrijk vindt om zich bezig te houden met andere processen, zoals bijvoorbeeld je afweer. Het verlagen van je stress levels zorgt er dan ook voor dat de processen in je lichaam ongestoord kunnen plaatsvinden. En één van deze processen is jezelf beschermen tegen infecties.

5. Eet de regenboog

Gevarieerd eten en genoeg groente eten zorgt voor een goede ondersteuning. Selenium, magnesium, vitamine C, vitamine D, zink en ijzer zijn onder andere zijn onmisbaar voor een sterke afweer. Wanneer je gezond en gevarieerd eet krijg je meestal genoeg van deze voedingsstoffen binnen. Zorg er verder voor dat je dagelijks minimaal 250 gram groente eet en twee stukken fruit.

Tip: Heb je moeite met het binnenkrijgen van voldoende groenten en fruit? Maak het jezelf gemakkelijk met kant en klare Greens!

6. Druk je sigaret uit. For good.

Deze klinkt voor de hand liggend, maar het is echt zo. Als je je weerstand echt een plezier wilt doen dan stop je met roken. De menselijke afweer wordt opgedeeld in aangeboren immuniteit en verworven immuniteit, roken tast beide aan.

7. Vervang je biertje door een 0.0%

Af en toe een drankje is heerlijk, maar doe het met mate. Vervang daarom af en toe je drankje voor een 0.0% versie want, alcohol verzwakt je immuunsysteem waardoor je eerder infecties oploopt.

8. Was je handen

Zorg ervoor dat je goed je handen wast. Dit kan besmetting met bacteriën en virussen, en daardoor ook mogelijk ziekte, voorkomen.


Voel je een verkoudheid opkomen? Neem rust, ga op tijd naar bed en zorg goed voor jezelf door het eten van veel groente en fruit! En heb je juist in deze maanden hulp nodig bij je training of voeding, neem dan gerust contact met ons op!

VorigeOverzichtVolgende
Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte!

©2022 Vitaal Trainer Proclaimer Privacy & cookies Cookies Webontwikkeling: 2nd Chapter